اخبار > فراخوان دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای و اطلاعاتی با موضوع خانواده



  چاپ        ارسال به دوست

فراخوان دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای و اطلاعاتی با موضوع خانواده

 

 

 

 

 

 

 

 

بسمه تعالی

فراخوان دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای و اطلاعاتی

با موضوع خانواده

دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای و اطلاعاتی با موضوع خانواده به عنوان نهاد بنیادین اجتماعی با هدف تبیین نقش و جایگاه مهم خانواده در عصر اطلاعات و جامعه شبکه ای با تاکید بر رویکردهای آموزشی، شناختی و تربیتی در دو بخش علمی - پژوهشی و تجربی - کاربردی برگزار می شود. 

زمان: شنبه تا دوشنبه، 12 تا 14 آبان ماه 1397 همزمان با روز فرهنگ عمومی

ساختار نگارش مقالات و بیان ایده ها و گزارش ها

الف: بخش علمی - پژوهشی (ارائه نتایج مطالعات، تحقیقات و بررسی ها):

 در مرحله اول، چکیده مقالات متناسب با محورهای معرفی شده در 250 تا 350 کلمه به دبیرخانه همایش ارسال شده و در صورت تأیید کمیته علمی، مقاله اصلی در قالب علمی - پژوهشی در 6000 تا 8000 کلمه نگاشته میشود.

ب: تجربی - کاربردی (گزارش ایده ها، دستاوردها و تجارب):

در مرحله اول چکیده گزارش ایده ها، دستاوردها و تجارب مشارکت کنندگان در 150 تا 250 کلمه به دبیرخانه همایش ارسال شده و در صورت تأیید کمیته علمی، گزارش ایده ها، دستاوردها و تجارب در قالب مقاله علمیتخصصی در 3000 تا 6000 کلمه نگاشته می شود.

معرفی و انتشار آثار برتر و برگزیده:

- مقالات برتر ضمن ارائه در پانل های تخصصی، متناسب با کیفیت و امتیاز ارزیابی و نوع آن در نشریات علمی - پژوهشی و علمی - ترویجی منتشر خواهد شد.

- گزارش ایده ها، دستاوردها و تجارب برتر علاوه بر پوستر، در کارگاه های تخصصی همایش ارائه شده و به فراخور موضوع به نهادها و سازمان های سیاستگذار و حامی معرفی شده و در نشریات علمی - تخصصی معرفی خواهد شد.

- تمامی مقالات و گزارش های علمی برگزیده در دو بخش مجزا در کتاب مقالات و گزارش های علمی همایش درج می شود. 

جایزه مقالات، ایده ها و گزارش های برتر:

·        متناسب با جایگاه احراز شده در همایش به برگزیدگان تندیس همایش، لوح تقدیر و جایزه نقدی اهداء خواهد شد.

·        نویسندگان مقالات برگزیده به عضویت فعال انجمن سواد رسانه ای ایران درخواهند آمد.

·        نویسندگان مقالات برگزیده به عضویت انجمن علمی مدیریت دانش ایران درخواهند آمد.

مهلت ارسال آثار:

آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات: پنج شنبه ۳۱ مردادماه 1397 هجری شمسی

آخرین مهلت ارسال متن کامل مقالات: چهارشنبه ۳۱ شهریورماه 1397 هجری شمسی

اهداف:

  •  
    • ارتقای سطح بینش، ادراک و آگاهی خانواده ها، والدین، مربیان و فرزندان در بهره برداری هوشمندانه، صحیح و مؤثر از رسانه ها و فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی؛
    • بسترسازی، ایجاد و ارتقای محیط رسانه ای سالم،مفید و ایمن برای اطمینان بخشی و اعتماد افزایی کاربران به خصوص خانواده ها و متصدیان تعلیم و تربیت به زیست بوم رسانه ای کشور؛
    • توانمندسازی اقشار مختلف جامعه به خصوص خانواده ها از طریق معرفی فرصت ها و تهدیدهای رسانه های جمعی، رسانه های دیجیتال و بازی های رایانه ای و گسترش شناخت، چگونگی دسترسی و کاربرد هدفمند ومدیریت مصرف رسانه ها و فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی؛
    • توسعه و بهبود سطح مطالعات و کاربست سیاستگذاری برای تصمیم سازی های مقتضی در عرصه سواد رسانه ای و اطلاعاتی در ارکان حاکمیتی، سیاستگذاران، قانونگذاران و مجریان اعم از دستگاه های اجرایی، نظارتی، تقنینی، امنیتی، انتظامی و قضائی؛
    • ارائه راهکارهای علمی و عملیاتی بومی برای افزایش مهارت های عمومی در زمینه استفاده از رسانه های جمعی، رسانه های دیجیتال و بازی های رایانه ای

بخش اول) علمی - پژوهشی

موضوعات و محورها

الف: توانمندسازی

-         نقش خانواده در توانمندسازی استفاده از فضای مجازی؛

-         رژیم مصرف رسانه ای و توانایی هدفمندسازی استفاده از اطلاعات در خانواده؛

-         رویکردهای تربیتی به سواد رسانه ای و اطلاعاتی در فضای مجازی؛

-         نقش خانواده در سرگرم آموزی (Edutainment) و سواد بازی های رایانه ای؛

-         مسئولیت اجتماعی والدین در نهادینه سازی سواد رسانه ای و اطلاعاتی؛

-         ضرورت توجه خانواده بر بهره مندی از فضای مجازی سالم، مفید و ایمن بر اساس استانداردهای شامد؛

-         ضرورت توجه خانواده بر مدیریت مصرف بازی های رایانه ای بر اساس رتبه بندی بازی های رایانه ای (اسرا)

ب: سبک زندگی

-         سواد رسانه ای و تفکر انتقادی در سبک زندگی؛

-         سواد رسانه ای، فضای مجازی و شکاف نسلی؛

-         والدین و انتشار تصاویر خانوادگی در شبکه های اجتماعی، تبعات و تدوین معیارها؛

-         سواد رسانه ای و اطلاعاتی خانواده و تأثیر آن بر مدیریت مصرف رسانه ای فرزندان؛

-         سواد رسانه ای و اطلاعاتی در مواجهه با بدافزارها؛

پ: آموزش

-         بررسی شیوه های آموزش ممنوعیت های تولید و انتشار محتوای دیجیتال در فضای مجازی؛

-         آمورش مهارت های سواد رسانه ای و اطلاعاتی در خانواده؛

-         نقد و بررسی کتاب تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم متوسطه؛

-         نقش نظام آموزش رسمی کشور در زمینه ترویج و ارتقای سواد رسانه ای و اطلاعاتی؛

-         مطالعات سیاستگذاری در زمینه آموزش سواد رسانه ای و اطلاعاتی برای خانواده؛

-         راهکارهای ایفای نقش اولیا و مربیان در استفاده بهینه از فضای مجازی؛

-         تربیت رسانه ای و تربیت آنلاین در خانه و مدرسه؛

-         مطالعات تطبیقی و مرور تجارب موفق کشورهای مختلف دنیا در خصوص آموزش سواد رسانه ای و اطلاعاتی؛

-         بررسی اسناد بین المللی درحوزه آموزش سواد رسانه ای و اطلاعاتی

ت: دین و اخلاق

-         مفهوم سازی و تبیین سواد رسانه ای و اطلاعاتی بومی؛

-         بررسی آموزه های دینی در حوزه ترویج و ارتقای سواد رسانه ای و اطلاعاتی؛

-         ضرورت توجه به اخلاق حرفه ای و سیاستگذاری ها و  تصمیم سازی های سواد رسانه ای و اطلاعاتی؛

-         زیست اخلاقی و سواد رسانه ای و اطلاعاتی در فضای مجازی؛

-         سواد رسانه ای و اطلاعاتی، تربیت اخلاقی و آموزش های شهروندی؛

(بخش دوم) تجربی - کاربردی

-         تجربه نگاری های حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی بر اساس موضوعات و محورهای بخش علمی پژوهشی؛

-         تولیدات رسانه ای (مستند، فیلم کوتاه، انیمیشن، بازی های رایانه ای و ...) در حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی؛

-         تولیدات هنری (پوستر، اینفوگرافی و ...) در حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی

برنامه های جانبی همایش

طی روزهای برگزاری همایش با مشارکت سازمان ها و مراکز دولتی و غیردولتی برنامه های علمی، آموزشی و ترویجی متعددی اعم از موارد زیر برگزار خواهد شد:

-         کارگاه های آموزشی

-         نشست های تجربه نگاری

-         میزگردهای علمی

-         نمایشگاه دستاوردهای حرفه ای

بنابر فراخور موضوع و نهادهای مشارکت کننده اطلاعات تکمیلی بر روی وب سایت همایش درج می شود.

 

اولویت های مورد تأکید برای ارائه مقاله و گزارش های کاربردی

  •  
    • رسانه های دیجیتال: رسانه های بر خط، شبکه های اجتماعی، شبکه های پیام رسان، تلفن و رسانه های همراه و هوشمند، چند رسانه ای ها و نرم افزارهای دیجیتال، انیمیشن و محتوای چند رسانه ای؛  
    • بازی های رایانه ای:  بازی های رایانه ای و کنسولی، بازی های تلفن همراه، بازی های بر خط، بازی های جدی؛
    • رسانه های جمعی: مطبوعات، خبرگزاری ها، نشریات الکترونیک، سینما، رادیو و شبکه های ملی و ماهواره ای تلویزیونی

 نحوه ارسال آثار

علاقه مندان جهت ارسال آثار می توانند مقالات و گزارش های خود را از طریق پورتال همایش به نشانی MLiteracy.saramad.ir بارگذاری نموده و جهت کسب اطلاعات بیشتر نیز به پورتال مذکور مراجعه نمایند.


١٣:٢٦ - جمعه ١٢ مرداد ١٣٩٧    /    شماره : ٧١٠٢٢٢    /    تعداد نمایش : ١٢١